همه چیز در باره کناف (Knauf)

مرجع اطلاعات متنی ـ تصویری ـ ویدئویی کناف کاری

همه چیز در باره کناف (Knauf)

مرجع اطلاعات متنی ـ تصویری ـ ویدئویی کناف کاری

کف کاذب

کف کاذب از محصولات دوران صنعتی و مدرن ساختمان سازی به شمار می رود اما نکته قابل توجه این است که بر اساس آثار به دست آمده از دوران کهن بویژه از روم و ایران ، این حقیقت روشن می گردد که در دوران کهن و در میان تمدن های پیشرفته آن زمان نیز از کف البته مسلما با نامی دیگر در بناهای خود استفاده می کرده برای این گفته نیز مستندات تاریخی بسیاری از تمدن کهن به دست امده  و این بیانگر اهمیت وجود کف کاذب در صنعت ساختمان سازی آن دوران  و روشن کننده نقش پر رنگ کف کاذب در آن دوران بوده است . کف  به منظور افزایش ارتفاع محیط مورد نظر و برای عبور تاسیسات ساختمانی و برق و هر آنچه قصد پنهان کردن آن و البته دسترسی آسان به آن را در آینده داریم به کار می رود . کف این قابلیت را دارا می باشد که به سبک سازی ساختمان و کاهش وزن آن مبادرت کند . کاربرد کف در مکان هایی چون اتاق سرورها ، کنترل و کامپیوتر و … می باشد که عبور تاسیسات و کابل های برق در آن محیط زیاد است .ابعاد استاندارد  کف کاذبها 50*50 و 60*60 و 60*120 می باشد .
انواع کف کاذب  از لحاظ کاربردی :

1. مخصوص سبک سازی ساختمان

2. مخصوص نصب گرمایش کف و کاهش رطوبت

3. مخصوص انتقال آب های سطحی -خاک و ماسه

4. مخصوص پوشاندن تاسیسات

 

کف کاذب به منظور کاهش وزن ساختمان و سبک سازی :

این نوع کف  نیاز به زیرسازی ندارد و از طریق چسب بتن روی طبقات بتنی نصب می شود . در این کف  از چوب فشرده ، گرانیت ، تایل سنگ و مرمر مصنوعی استفاده می شود .

مزایای این کف کاذب :

قابلیت تنطیم محوری روی پایه ها و شیب

عایق صوتی

حذف صدای انعکاس

مقاومت در برابر بارهای جانبی بدون احتیاج به استرینگر و …

 

کف کاذب به منظور نصب سیستم گرمایش :

عمدتا از جنس پارکت و HPI و چوب پنبه و سرامیک می باشد . این کف در کشورها و مناطق سردسیر کاربرد بیشتری دارد زیرا لوله کشی آب  گرم از کف رد می شود.

مزایای این کف :

عایق صوتی

مقاومت در برابر رطوبت

مقاومت در برابر حشرات موذی

کف به منظور انتقال آب های سطحی :

کاربرد این کف  در سالهای ورزشی ، مراکز بارانی و شن خیز و … می باشد . شکل این کف کاذب مشبک یا درزدار است . پرکاربرد ترین مکان برای استفاده از این کف کاذب در کارخانه ها می باشد و این کف کاذب ثابت بوده .

مزایای این کف  :

مقاومت در برابر پیری و خستگی مواد

مقاومت در برابر رطوبت

مقاومت در برابر شرایط آزاد

مقاومت بالا در برابر مواد اسیدی و قلیای

کف مخصوص پوشاندن تاسیسات :

این نوع کف  از جنس PVC و سنگ مصنوعی است و در مکان هایی که دارای کابل و شبکه کامپیوتر است بسیار پر کاربرد می باشد و قابلیت جابجایی دارد  و متداول ترین آن کف کاذب الومینیومی است .

مزایای این کف  :

ضد الکتریسیته ساکن

مقاومت در برابر آتش سوزی تا یک ساعت

تحمل غلطاندن در حدود یک تن بر هر تایل کف کاذب

کاربردها و مزایای کنونی کف کاذب در محیط های مختلف :

امکان پنهان سازی

دسترسی آسان در آینده

کاهش وزن ساختمان

عبورتاسیسات برق

بالا بردن ارتفاع و …

محیط های پر کاربرد کف : اتاق سرورها ، اتاق های کامپیوتر ،اتاق های کنترل و فرمان و … .

اجرای کف کاذب و آینده رو به پیشرفت کف کاذب

کف کاذب با توجه به نیاز بازار تهیه و تولید می شود  و ابعاد متداول کف کاذب عبارت است از 50*50 ،60*60 و کف کاذب 60*120 است . اهمیت کف کاذب در ساختمان سازی امروز به دلیل نقشی است که کف کاذب در پوشاندن تاسیسات و کابلهای ساختمانی اجرا می کند به همین دلیل به اهمیت اجرای کف کاذب در ساخت و ساز روز به روز افزوده شده و در اکثر اتاق های فرمان ، کنترل و مراکز کامپیوتری و … به نصب و اجرای کف کاذب پرداخته  . جدا از کاربرد پوشاندن تاسیسات نوعی از کف کاذب وارد بازار گردیده که به منظور انتقال گرمایش و کاهش رطوبت دما کاربرد دارد .کف کاذب و اجرای کف کاذب از دیرباز در ساختمان سازی کاربرد داشته است و در بناهای برجای مانده از یونان و روم باستان آثار متعددی از کف کاذب و اجرای کف کاذب یافت گردیده است . کف کاذب کفی است که متمایز از کف اصلی ساختمان است و برای همین کاذب نامیده می شود که البته در دوران کهن با این نام شناخته نمی شده و حتما مصارف دیگری جز مصارف کنونی برای آن قابل تصور بوده است .

کف کاذب از لحاظ کاربردی متعدد است و به انواع زیر قابل تقسیم بندی می باشد  :
اجرای کف کاذب مخصوص نصب گرمایش کف و کاهش رطوبت
کف کاذب به جهت پوششاندن تاسیسات
کف کاذب مخصوص سبک سازی ساختمان
اجرای کف کاذب به جهت انتقال آب های سطحی
کف کاذب متشکل ازسه قطعه تایل ، پایه و استرینگر است که برای کاربرد بهتر مناسب است که نسوز باشد .

مزایای استفاده و اجرای کف کاذب :
استحکام بالادر برابر زلزله
مقاومت بالا در برابر ضربات محیطی
قابلیت شستشو و ضدعفونی شدن
عدم جذب آلاینده های محیطی
عایق حرارت
مقاوم در برابر الکتریسیته ساکن
امکان انتقال سریع کف کاذب به محلی دیگر
جلوگیری از اعمال بار مرده ناشی از کف سازی سنتی
کاهش وزن ساختمان

بالا بردن سطح محیط و ….


کف کاذب الومینیومی

کف کاذب الومینیومی مجموعه ای از پالت های الومینیومی با کف پوش پی وی سی و پایه های فولادی و آلومینیومی است که پایه های ان  روی سطح کف بتنی اصلی نصب شده وبعد از نصب پالت های آلومینیومی بر روی انها یک کف بالای سطح اصلی بتنی ایجاد می شود که به منطور فضا سازی بین دو سطح اصلی و کاذب برای جا دادن خطوط مکانیکی ، لوله کشی ، کابل های برق و  تهویه هوای محیط است .
اجرای کف کاذب و پایه های کف کاذب با توجه به میزان بار اعمال شده طراحی می شود . کف کاذب دارای سیستم قفل کن مهره به مهره 10000NM (کشتاور جانبی در زمان حمل بار تا تنظیم ارتفاع به منظور جلوگیری از تغییرارتفاع در طول زمان می باشد ) . انواع  مختلف کف کاذب در بازار موجود می باشد که برخی از این کف کاذب ها از کیفیت لازم و تحمل بار کافی و استاندارد برخوردار نمی باشند برای همین در انتخاب کف کاذب باید دقت لازم را مبذول داشت تا از دوباره کاری و اتلاف وقت و انرژی جلوگیری به عمل اید و با یک انتخاب مناسب می توان کار خود را تا سالها تضمین نمود .

دیتیل ناشناخته دیوار کناف

 دیوار کناف به دو دسته دیوار پوششی کناف و دیوار جداکننده کناف تقسیم می شود که خود این دیوارها نیز با توجه به دیتیل دیوار کناف دارای تقسیم بندی خاص خود می باشند . در واقع دیوار پوششی کناف دیواری است که به منظور پوشاندن و ایجاد کاور برای دیوارها و بناهای فرسوده و دست یابی به نوعی عایق صوتی یا حرارتی کاربرد دارد که با توجه به اجرای این دیوار و دیتیل دیوار کناف به دو دسته با سازه و بدون سازه تقسیم می شود . دیوار جدا کننده نیز دیواری است که به منظور ایجاد پارتیشن بندی و ایجاد فضای مجزا کاربرد دارد و دیواری غیر باربر است . دیوار جدا کننده کناف با توجه به دیتیل دیوار کناف ، ضخامت و مقاومت تقسیمات مشخص خود را دارد .


مزایای دیوارهای کناف با توجه به دیتیل دیوار کناف :
مقاومت بالا دیوار کناف در برابر زلزله
سبکی مصالح و در نتیجه دیوار
خطای پایین در اجرای دیوار با توجه به دیتیل دیوار کناف
افزایش سطح مفید ساختمان
قابلیت ترمیم و تعویض دیوار
دسترسی آسان و سریع به تاسیسات ساختمانی
خشک شدن بتونه و امکان رنگ آمیزی دیوار کناف پس از آن


دیوار پوششی کناف و دیتیل دیوار کناف

دیوار پوششی کناف بدون سازه با توجه به دیتیل دیوار کناف عبارت است از یک صفحه روکش دار گچی با یک لایه پشم شیشه که از طریق چسب بر روی دیوار قدیمی نصب شده و سپس کار درزگیری توسط بتونه و نوار درزگیری برای یکپارچگی کار صورت می گیرد .

دیوار پوششی کناف با سازه با توجه به دیتیل دیوار کناف عبارت است از دیوار پوششی همراه با زیرسازی که می تواند هم مستقل از دیوار اصلی یا متصل بر دیوار اصلی اجرا گردد و صفحات با پیچ شدن بر روی زیر سازی دیوار فضای کافی برای عبور لوله و تاسیسات و رفع ناصافی های دیوار قدیمی را میسر می سازد .


دیوار جدا کننده کناف و دیتیل دیوار کناف :
دیوار جدا کننده هفت و نیم سانتی متری کناف با توجه به دیتیل دیوار کناف دیواری است که دارای رانر و استاد پنج سانتیمتری و یک لایه پانل از هر دو طرف می باشد . دیوار جدا کننده نه و نیم سانتیمتری با توجه به دیتیل کناف دیواری است که دارای یک ردیف سازه هفت سانتیمتری و یک لایه پانل گچی از دو طرف است . دیوار جداکننده کناف دوازده و نیم متری با توجه به دیتیل دیوار کناف دیواری است که دارای یک لایه سازه ده سانتیمتری و یک لایه پانل از هر دو طرف که با توجه به تعداد لایه پانل ها و سازه های اضافه شده با توجه به نیاز محیط یا به خانواده اول دیوار کناف با یک لایه پانل و یک ردیف سازه w111 یا به گروه دوم با یک ردیف سازه و دو لایه پانل w112یا دو ردیف سازه و دو لایه پانل یعنی دیوار جداکننده w115 تعلق می گیرد . دیوار جداکننده تاسیساتی نیز دارای دو لایه پانل و دو ردیف زیرسازی است که امکان عبور انواع تاسیسات از داخل دیوار را میسر می سازد .

متاسفانه سالانه به دلایل عدم برخورداری دیوارها از استانداردهای کافی ،اتلاف بسیاری توسط دیوار ساختمان ها صورت می پذیرد اما می توان با استفاده از سیستم کناف ، ساخت و ساز خشک ، درایوال و دیوار کناف این مشکل را به آسانی رفع کرد . دیوارهای کناف باز کننده پنجره ای جدید به سوی ساخت و ساز به شمار می اید زیرا با ورود و پیدا کردن جای خود در صنعت ساخت و ساز توانست افقی روشن به روی ساختمان سازی با شیوه ی نوین بگشاید .


پروژه های کناف

مقایسه کناف با رابیتس

  کناف به دلیل سابقه کوتاهی که در ایران دارد از شناخت خوبی در بین معماران، مهندسان به ویژه سازندگان برخوردار نیست به همین دلیل این همکاران اطلاعات کمی نسبت ویژگیهای منحصربفرد کناف دارند لذا بر آن شدیم کناف و رابیتس را در چهار مورد بسیار مهم مقایسه کنیم :

 knauf - rabit01

۱ . وزن : هر مترمربع کناف بنا بر طرحهای مختلف به طور میانگین بر مبنای ۸ کیلوگرم پانل و ۳ کیلوگرم سازه (۶ متر طول سازه) جمعا ۱۱ کیلوگرم و در اجراء با گچ کاری و رابیتس بنا به تنوع طرح و ضخامت گچکاری به طور متوسط ۱ کیلوگرم رابیتس ، ۵ کیلوگرم آرماتوربندی و ۴۰ کیلوگرم اجرای گچکاری و در نتیجه جمعا ۴۵ کیلوگرم وزن خواهد داشت.

۲ . زمان : به عنوان مثال یک سالن پذیرایی با ۸۰ مترمربع سطح در صورت انتخاب سیستم کناف با دو اکیپ دو نفره تنها دو روز زمان خواهد برد در صورتی که انتخاب شما رابیتس و گچکاری باشد عملیات آرماتور و رابیتس بندی ۲ روز، گچ خاک کاری ۴ روز و سفیدکاری ۴ روز و جمعا زمان آن ۱۰ روز خواهد بود که این غیر از محاسبه زمانی می باشد که باید برای خشک شدن کامل گچ خاک در نظر گرفت.

۳ . مقاومت : سیستم کناف به دلیل وزن بسیار پایین و ساختار مهندسی مناسب مقاومت بسیار بالایی در مقابل فشار زلزله و در نهایت تخریب از خود نشان میدهد اما در رابیتس و گچ کاری هنگام وقوع زلزله ضمن شوک زلزله و ضربه ناشی از ریزش اجزاء سازه علاوه بر حذف اجزاء و المانهایی از سازه، بار دینامیکی ناشی از زلزله با بارآوار ترکیب شده و بار افزایش یافته جدیدی را ایجاد میکند.

۴ . قیمت : هر مترمربع سیستم کناف شامل مصالح و دستمزد به طور متوسط ۳۸ هزارتومان می باشد این در صورتیست که در رابیتس و گچ کاری بین ۶۰ الی ۷۵ هزار تومان شامل ۲۵ -۳۰ هزارتومان جوشکاری و رابیتس کاری و ۳۵-۴۵ هزارتومان هزینه گچ و خاک و گچ سفید می باشد.

 jadval knauf-rabits

ابزارهای دکوراتیو مناسب کناف

 ابزار های دکوراتیو پلی استایرن (PS) جایگزین مناسبی برای گچ بری سنتی مناسب برای کناف

  ابزارهای پلی استایرن جایگزین مناسبی برای گچبری های سنتی و یا ابزارهای پیش ساخته گچی است، با استفاده از این محصول دیگر نیازی یه رابیتس کاری، میلگرد کشی و جوشکاری نیست، ابزارهای پلی استایرن در عین ظرافت از مقاومت مناسب و وزن بسیار سبک برخوردار است، این محصول به راحتی با سیم مفتول گرم و یا کاتر سرد برش خورده و با چسب مخصوص و یا چسب چوب نصب می شود و درزهای آن با یتونه درزگیری در سرشاخه ها آماده رنگ آمیزی است. با نصب این محصول می توانید نبشی ها و پلیت های بیرون آماده از کنج سقف را به راحتی بپوشانید.

Kanuf-Abzar-11

  بخشی از خصوصیات این محصول عبارتند از  نصب سریع و آسان / قیمت کمتر نسبت به سایر ابزارهای حجیم و سنتی / تنها گزینه مناسب برای گچبری سقف هایی که با کناف کار شده است / وزن سبک و حمل و نقل آسان با توجه به طول ۲ متری محصول / قابلیت نور پردازی و رنگ آمیزی متنوع و همچنین ثبات رنگ در گذر زمان / ابزار مناسب برای شهرهایی که رطوبت بالایی دارند، استخر و محیط های فوق العاده مرطوب / قابلیت پوشاندن هر نوع اتصال و تجهیزات ساختمانی اعم از لوله گاز، داکت و کابل و … / شباهت کامل با گچبری های سنتی پس از عملیات نصب / ترمیم پذیری آسان و عدم ترک خوردگی با گذشت زمان / تنوع طرح، سایز، زیبایی و ظرافت بالای طراحی / . . .

Kanuf-Abzar-22

  با استفاده از مدلهای نور مخفی و هالوژنی که دارای طرح ها و سایزهای متنوع می باشند بدون نیاز به میلگرد و آهنگری و هم چنین رابیتس کاری در کوتاه ترین زمان فضای مورد نظر آماده نورپردازی می گردد، جهت بارگذاری در این مدلها علاوه بر چسب از اتصالات مکانیکی نظیر میخ نیز باید استفاده شود.

  با این محصولات و تجربه گروههای نصب میتوان آرک و دور لوسترهای مورد نیاز را با توجه به فضای محیط در سایز و ابعاد مختلف تولید و ارائه نمود، برای نصب ابزارهای پلی استایرن نیازی به جمع آوری و انتقال لوازم منزل به مکان دیگری نیست و تنها با اندکی جابجایی برای قرار دادن چهار پایه نصاب می توان به سرعت ابزار گچبری را نصب و بلافاصله به رنگ آمیزی پرداخت.

  ضمنا برای رنگ آمیزی نیازی به بتونه کاری در سطح محصول نبوده و می توان محصولات را با رنگهای پلاستیکی و آکرولیک به وسیله قلم مو یا پمپ رنگ نمودو هر گونه سفارش ابزار با طرحهای اختصاصی برای حداقل ۱۰۰ طول قابل تولید میباشد.